Dec 30, 2009

Penutup 2009...Perancangan 2010

Fikiran terasa kosong biarpun kepala sendat dengan macam-macam hal yang timbul. Cuba menyusun kata supaya mudah dihurai dan difahami.

Daya ingatan pun agak lemah kebelakangan ini, saya jadi mudah lupa walaupun perkara itu baru sekejap berlaku. Adakah sebab kerap diserang sakit kepala? Itu yang mengganggu tumpuan dan fokus saya agaknya. Tak dapat berikan perhatian sebab tu tak dapat ingat dengan jelas.

Walaupun serangan dah makin berkurangan tapi agak risau juga sebab sampai sekarang perlu paksa diri untuk ingat butir-butir perbincangan dua tiga hari lepas. Teruk juga tahap ingatan saya ni mungkin dah tiba masa untuk saya betul-betul menjaga pemakanan dan mula bersukan kerana badan terasa sangat “tua”. Harapnya jadual waktu petang yang dah mula terisi dengan aktiviti mengeluarkan peluh yang dah hampir 6 tahun disekali-sekalakan akan menjadi rutin yang berterusan menggantikan aktiviti kuak lentang yang basi.

Sebelum menulis panjang lebar, saya nak berterima kasih atas ingatan dan doa semua sempena birthday saya yang lepas terutama budak ghemok yang paling awal telefon malam Rabu tu tak larat nak tunggu pukul 12 mlm. Terima kasih Ijat dan Aril...juga panggilan dari Abah dan Tek yang membuatkan mata saya berair sekejap. Juga sms paling awal dari Mila tengahmalam tu tapi dah tidur so tak lambat reply (sori dik) dan Kak Easy serta kawan-kawan lain, tak dilupa geng-geng facebook yang memenuhkan wall saya.

Luv u all!!!! :)

Oh sebelum terlupa sekali lagi, saya juga nak panjangkan ucapan maaf kepada 3 pasangan pengantin baru geng @Lambaian ....Zul & Liza, Nabil & Ainul dan Azhan & Enni kerana tak dapat hadir di hari persandingan mereka. Semoga dapat melalui alam rumahtangga dengan penuh rukun dan tolak-ansur. Tumpang gembira dengan kebahagiaan mereka.

Semakin hari kehidupan disini semakin lancar, mula seronok dengan pekerjaan baru tapi masih perlukan masa untuk diri sendiri. Tiada alasan tertentu cuma buat masa ini saya lebih selesa berada di rumah. Entahlah dua minggu pertama disini adalah tempoh penyesuaian diri yang tak mudah juga...walaupun tempat baru itu adalah tempat saya belajar dulu tapi perasaannya tetap berbeza.

Mungkin juga kerana perkataan “kalau” masih datang dan pergi dalam fikiran...kalaulah saya tak perlu memilih...kalaulah dapat kampus KL...benda-benda macam tulah yang membuatkan saya menjauhkan diri dari orang sekeliling. Biarpun cuba melawan ketidakstabilan emosi tapi tak semudah yang dijangka.

Agaknya betul kata orang, semakin tua kita akan menjadi semakin sensitif bersaing dengan kematangan. Jika betul imbangannya maka lahirlah keputusan yang bijak dan jika sebaliknya ia akan menjadi satu kesilapan yang tak sepatutnya.

Tahun 2009 bakal melabuhkan tirai...begitu cepat masa berlalu dan nampaknya tempoh perjanjian saya dengan ibu dan abah juga bakal berakhir setahun dari sekarang. Itu bererti salah satu agenda paling penting dalam kalendar 2010 saya adalah mencari cinta sebelum dicarikan hehe....

Entahlah selain dari Anuar Zain agak susah nak suka orang lain haha...ramai yang agak saya mesti terlalu memilih sangat tu yang tak kawin-kawin. Itu semua telahan orang yang tak kenal saya tapi sebetulnya memang kita perlu memilih pun kan. Kalau tak, tak adalah Allah letakkan panduan untuk kita mencari pasangan hidup. Tak gitu?

Perkataan sangat itu sebenarnya sangat tak sesuai sebab hal jodoh ni soal hati yang penuh misteri tu. A’ah... hati adalah terlalu misteri dan tak tercapai akal untuk mencari logiknya....sukar untuk menelah kerana tanpa sedar ia boleh berubah tanpa penjelasan yang nyata. Hebat dan agungnya ciptaan Allah yang Maha Esa, kita memiliki tapi tak mampu menguasai. Ironi bukan?

Ketidakupayaan mentafsir dan memahami hati membawa kepada kekeliruan dan keraguan. Itu yang membuatkan hati begitu misteri dan penuh tanda tanya pada saya. Sebab dan alasan bukan isu utama disini dan itulah kelemahan yang paling susah nak dibetulkan. Daraaats...

Suka ke tak? Sesuai ke tak? Layak ke tak? Serasi ke tak?.....

Agak tertekan juga bila difikirkan...jadi sangat hargai jika soalan yang sama tak dibangkitkan berkali-kali dalam tempoh setahun yang tinggal. Saya sedang mencuba, tak mudah untuk memenuhi harapan yang satu ini.

Semoga Allah temukan hati ini dengan pemiliknya dan semoga pemilikan itu tidak menjauhkan saya dari Dia, keluarga tersayang dan teman-teman yang sentiasa bersama. Amin.

Tadi macam tak tahu nak tulis apa...ni dah berjela pulak tapi tak apalahkan bukan selalu update pun.

Sebenarnya dalam seminggu ni bermula pada hari lahir saya sampai ke hari ini ada 3 khabar kematian yang saya terima. Walaupun bukan dari kalangan ahli keluarga sendiri tapi khabar begitu tetap menyentuh perasaan.

Semoga Allah cucuri rahmat ke-atas roh saudara-saudara seagama kita dan tempatkan mereka bersama orang-orang yang soleh dan solehah.

Terasa diri sangat kerdil...dihari saya bergembira menyambut ulangtahun kelahiran, ada yang kehilangan ahli keluarga tersayang. Semacam ingatan bahawa kematian itu boleh datang pada bila-bila masa dan keadaan. Peringatan awal membekalkan diri menghadapi alam yang kekal selamanya. Jemputan tanpa undangan tanpa tarikh, tempat dan masa...

Doakanlah agar semua kebaikan dan keburukan yang datang dan akan datang itu sebagai hadiah dan dugaan yang menjadikan kita lebih dekat kepada-Nya.

Selamat tinggal 2009....setahun yang tiada ulangan....
Selamat datang 2010....setahun yang perlu dimanfaatkan.....

No comments:

Post a Comment