May 6, 2010

Tonton, Fikir & Rasa

Kebelakangan ini saya suka menonton drama Korea dan Taiwan secara online. Itu sebab sebenar mengapa saya selalu balik lambat, bukan disebabkan beban kerja. Juga untuk elakkan saya tidur jika pulang awal ke rumah. Tanpa teman aktiviti riadah juga tak menarik, jadi menonton drama atas talian adalah pilihan terbaik.

Kalau awal remaja dulu saya suka membaca novel-novel cinta yang ramai tahu lebih banyak dongeng, kesempurnaan ilusi dan bukan seperti hakikat sebenarnya. Bila menonton drama-drama cinta "happily ever after" tak banyak beza seperti membaca novel cinta. Hero dan heroinnya mesti kacak dan cantik. Kalaupun miskin mesti pandai kalau tak 100% perfect pun yang penting tetap menyerlah dari orang lain.

Begitulah manusia sering mengimpikan yang terbaik untuk diri sendiri dan orang yang disayangi. Itu lumrah kehidupan dan hakikat keinginan manusia sebenarnya, tiada manusia normal yang menolak kebaikan dalam hidup mereka. Kalau ada itu cuma alasan untuk menutup kelemahan atau mungkin juga untuk menjaga hati orang lain. Mungkin!

Mereka yang matang dan hidup berpijak dibumi nyata pasti dapat memahami semua itu dengan jelas. Menghadapi kebenaran yang pahit sebenarnya lebih menyenangkan dari menerima alasan indah yang tak logik dek akal. Alasan yang tidak munasabah ini, lebih menyakitkan untuk diterima.

Ada yang berkata menonton drama-drama begitu mensia-siakan waktu. Tapi bagi saya jika ada perkara positif yang dapat diambil dari tontonan tersebut dan dapat diaplikasikan dalam kehidupan maka tiada yang sia-sia. Apa yang dapat dipelajari itu juga terpulang kepada kebijaksanaan mereka yang menonton.

Selain melihat keindahan tempat-tempat yang dipaparkan, saya juga dapat menambah pengetahuan asas tentang budaya negara lain. Berdasarkan kedudukan ekonomi sendiri tak tahu bila saya mampu menjejakkan kaki ke sana, tetapi kurang-kurang saya mempunyai pengetahuan mengenainya. Beza paling ketara antara drama mereka dengan drama tempatan ialah kurangnya penggunaan bahasa 'orang putih'. Nampaknya mereka tak sependapat dengan kita, yang bila dikatakan orang moden kena cakap orang putihs....hehehe....

Mereka bangga dengan budaya dan bahasa mereka....bagaimana dengan kita?

Bila perlu dan penting dapat dibeza dan diletakkan pada tempatnya mungkin kita juga dapat menjadi seperti mereka.....

Dah tulis panjang-panjang tapi tak tahu nak letak tajuk apa sebab saya cuma tulis apa yang tiba-tiba terlintas dalam fikiran.....

1 comment:

  1. we should proud to share our unique culture to others.
    macam dorang tu sume.

    ReplyDelete