Jul 6, 2009

Catatan Seorang Pelajar : Kelas Pertama

Penat berlari dari KL ke Shah Alam sampai kat fakulti pun dah 6.40 ptg. Huh penat macam nak pengsan je…maklumlah lama tak exercise, stamina tahap mak nenek dah. Pastu nak cari kelas satu hal sebab kedudukan fakulti tu memang unik. Kelakar campur letih, bila dah jumpa kelas datang pulak sorang encik buat announcement kelas hari ini BATAL!

Ceh, rasa macam nak menjerit je kat situ, tahu tak macam mana susahnya nak sampai ke depan pintu ni? Sedih tetiba mungkin dipengaruhi faktor usia jadi emosional pulak. Nasib baik ada 5 orang kawan baru Aini, Ina, Mima, Rina dan Wan. Kitorang sempat berkenalan depan pintu bertukar-tukar no telefon dan email address, bukan selalu dapat jumpa jadi sangat penting untuk dapatkan contact no diorang.

Tengah kitorang syok wat ice-breaking (masih di depan pintu) datang seseorang gaya macam lecturer, kitorang tertanya-tanya kata kelas batal tapi ni sape? Setelah bersoal jawab dengan encik yang buat announcement tadi confirm le dia adalah guru bahasa Mandarin kitorang. Melihat dia masuk juga ke kelas kami ikut masuk sama, nampak mukanya kembali berseri. Mungkin dia agak kecewa kerana penat-penat datang tapi kelas dibatalkan pulak. Agak ramai juga yang masih ada dan kemudian ada yang baru tiba jadi Ms L teruskan dengan menerangkan pada kami silibus dan cara kelas akan berjalan. Walaupun sekejap tapi cukuplah untuk tidak mensia-siakan tambang dan tenaga yang terbuang.

Sebelum balik sempat solat maghrib dulu dan kemudian Aini tolong hantarkan ke bus stop. Lebih kurang pukul 940 malam sampai kat rumah. Kebetulan berselisih pulak dengan kawan saya yang datang mengambil barang-barangnya yang ditinggalkan di rumah saya Ahad lepas. Sebelum naik ke rumah mereka temankan saya tapau makanan dulu, dari dalam komuter teringat sangat kat kailan goreng ikan masin..fuhh bestnye (satu-satunya sayur yang saya boleh makan dengan banyak) ingatkan saya je yang mengidam rupa-rupanya kawan yang berdua tu pun sama naik. Habis 4 jenis kuih dibeli dan cari pulak air buah, tengah-tengah tunggu air siap ada hati lagi nak gi cari durian!!!! Mak aiii esok masih ada ler…mahu muntah hijau nanti…

Apalagi malam tu memang makan besar le kitorang sambil bergosip. Kekenyangan tahap ular sawa telan gajah memang tak boleh bergerak. Tersandar kat kepala katil sampailah perut dah rasa ringan sket. Lepas tu mandi dan zzzzz sebab esok kena kerja lagi. Penat!

Pengajaran hari ini:-

1) Beli makanan dulu sebelum datang kerja buat bekalan ke kelas
2) Jangan makan terlalu banyak bila letih
3) Jangan terlalu percaya dengan air vendor machine - air ada tapi tulis sold out pastu duit tak refund, rugi jek

No comments:

Post a Comment