Nov 20, 2009

Hijrah - Pilihan dan Pengorbanan

Surat bertarikh 23/10/2009 dari Bahagian Pengurusan Modal Insan, universiti di selatan tanahair telah memberikan dilema yang paling besar dalam hidup saya sebulan ini....

Sukar untuk memilih, apatah lagi bila perlu memilih satu antara dua perkara yang saya paling inginkan...tapi itulah hakikat hidup tak semua yang kita hendak kita boleh dapat dengan cara kita. Nampaknya perancangan saya tak selari dengan perancangan Allah....mungkin perancangan saya bukan yang terbaik sebab itulah saya diduga begini.

Setelah 2 minggu, akhirnya saya memilih untuk mencuba. Kita tidak tahu apa yang akan berlaku, apa yang ada di hadapan kita kalau kita tidak melangkah dan berada disitu. Hidup tidak boleh tamak bukan? salah satu perlu dikorbankan untuk sementara.

InsyaAllah minggu kedua Disember nanti saya akan memulakan perjalanan baru, tempat kerja baru walaupun sebenarnya ia bukanlah tempat baru untuk saya. Kembali ke tempat yang banyak meninggalkan kenangan manis dalam memori 4 tahun mengejar ilmu dan membina persahabatan.

Berat hati untuk meninggalkan semua yang ada disini, tapi saya pergi dengan harapan dapat kembali semula menyambung impian yang tertangguh dalam sedikit masa. Walaupun begitu melihat kedua orang tua saya tersenyum lebar dengan keputusan ini sedikit sebanyak menyenangkan hati, sekurang-kurangnya saya dapat mengembirakan kedua-dua insan yang paling saya sayang.

Hijrah...adakah ini pilihan yang betul dan tepat? saya tak mampu untuk mengia atau menidakkannya tapi yang pasti doa dan redha ibu & abah bersama saya. Sokongan dan semangat kedua-dua sahabat baik juga banyak membantu melalui waktu sukar ini. Juga sahabat yang sudi mendengar dan memberi dorongan, terima kasih atas nasihat dan keprihatinan semua.

Masih ada ragu dengan keputusan yang telah dibuat, tetapi sekarang bukan masa untuk berundur. Semoga Allah mepermudahkan urusan hamba-Nya yang kerdil dan bergantung harap hanya pada-Nya. Hanya Dia yang Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk hamba-hamba-Nya.

Ampunkanlah dosa-dosa hamba mu ini Ya Allah, bimbinglah aku untuk menjadi hamba-Mu yang sentiasa ikhlas dan redha menghadapi dugaan dan ujian-Mu. Amin

2 comments: