Nov 19, 2009

Kenangan Final Piala Malaysia - Kelantan vs Negeri Sembilan

Pertama kali saya menonton perlawanan bolasepak secara live, perasaan tu memang berlainan sekali. Apatah lagi menonton bersama Abah, Along, Aril dan kawan Along di Stadium Nasional Bukit Jalil untuk perlawanan akhir Piala Malaysia, Kelantan vs Negeri Sembilan.

Walaupun hampir 2 minggu berlalu tapi kenangan itu masih segar dalam ingatan. Cuma kesian dengan Abah, Along dan kawan dia yang datang dari Kelantan dan Terengganu pagi Sabtu tu dan juga adik saya Aril yang turun dari Arau semata-mata nak menyokong negeri kelahiran. Tapi nampaknya keputusan perlawanan amat mengecewakan.

Paling cute Aril sampai 5 kali ulang tanya…betul ke saya nak ikut Abah dan Along tengok bola. Kalau betul saya kenal hati budi adik saya tu, mesti dia tunggu saya tanya “Abe nak gi ko?”
Seperti yang dijangka, dari nada suara pun saya tahu besar harapan dia nak ikut sama. Tapi sengaja saya “bakar” perasaannya. Saya suruh dia tanya abah sendiri tapi katanya takut nanti abah membebel sebab dia masih ada 3 paper untuk final exam.

Aaaaihh…bila makin tua hati makin mudah lembut, selepas memikirkan alasan dan menyusun ayat dengan baik saya terus telefon Abah. Alhamdulillah abah benarkan Aril ikut serta. Bukan susah pun nak pujuk orang tua ni cuma cara kena betul, itu saja (ceh riak pulak ek hehe…).

Perjalanan kami ke Bukit Jalil menaiki LRT pun seronok, biarpun hujan lebat tapi melihat tren penuh dengan pemakai baju merah amat mengujakan. Terasa seperti berada di kampung, gamat dengan celoteh ore Kelate. Ada yang buat lawak tapi pada orang yang tak faham loghat Kelate mungkin tidak lawak bagi mereka. Betul juga, kalau cuma dengar intonasi tanpa memahami apa yang sebenar diperkatakan mungkin boleh menyebabkan salah faham sebab bunyinya kasar dan “garang”.

Sampai di Stesen Bukit Jalil bergema sorakan dan tepukan semangat dari penyokong-penyokong yang telah memenuhi perkarangan stadium. Tak sangka ramai giler penyokong yang sanggup datang memberi semangat kepada pasukan “The Red Warriors”.
My bodyguards hehe.....
Hampir jam 6.30 ptg barulah kami memasuki stadium, tergamam seketika bila hampir 70% tempat duduk dipenuhi penyokong merah. Pelbagai gelagat dan gaya dapat dilihat, ada yang berlagak macam clown, mak nyah buat-buat, koboi dan macam-macam lagi. Rasa bersemangat bila terdengar paluan gendang “Gomo Kelate Gomo” dan melihat alunan “ombak” dari penyokong-penyokong merah.

Pemandangan dalam stadium jam 6.30 petang

Semangat Cik Siti Wan Kembang hehe......

Setelah lama menunggu, standing ovation diberikan apabila pemain-pemain The Red Warriors muncul untuk sesi memanaskan badan, menunjukkan besar harapan mereka kepada pasukan kesayangan. Ketibaan Tengku Temenggong Kelantan juga diringi tepukan gemuruh. Suasana begitu menakjubkan sekali pada awalnya walaupun mula ada insiden membaling mercun dan botol ke arah pasukan polis yang berkawal di tepi padang.

Agak kelakar (bagi saya) melihat pasukan polis dengan kelengkapan khas berkawal di keliling padang, macam bersedia untuk rusuhan bukannya perlawanan bolasepak. Tapi dengan reputasi penyokong Kelantan yang terkenal dengan sikap fanatik dan panas baran kawalan begitu masih boleh diterima, cuma saya tak faham kenapa keliling padang????
bersambung.....

No comments:

Post a Comment