Sejak bekerja ni macam-macam karenah manusia boleh tengok. Pening kepala juga nak memenuhi kehendak setiap orang yang ada kalanya diluar jangkaan. Walaupun kita memberikan info yang sama tapi penerimaan setiap orang adalah berbeza mungkin disebabkan latar belakang, kedudukan kewangan dan juga cara hidup.
Macam-macam kenangan yang saya dapat, ada yang kelakar, kesian dan menyakitkan hati pun ada. Terutama kalau berurusan dengan orang yang perasan bagus dan berlagak. Bila kita cakap elok-elok dia jawab dengan sinis. Bila kita marah dia kata tak professional, bila kita terangkan prosedur dia kata leceh, tak nak ikut. Tapi bila salah kata kita tak pandai buat kerja. Ish macam-macam ler…
Pendek kata susah nak dengar kita yang betul, nak puaskan hati semua orang ni bukan kerja mudah. Ada yang telefon hari ni, esok dah nak suruh settlekan…apa dia ingat kita buat kerja untuk dia sorang je ke? Hehe berkata dalam hati je ler kalau cakap betul-betulkan ada yang mengamuk pulak.
Saya sebenarnya tidak setuju dengan kata-kata “customer is always right”. Tak bermakna sebab dia klien kita maka jika dia buat salah pun kita kena kata betul. Kalau dah memang salah kita bagitahulah baik-baik yang dia salah. Cara memberitahu tu yang kena betul.
Paling menyampah dengan customer yang berlagak, kalau orang yang betul-betul kaya berlagak, kita minta payment terus je bayar kita boleh bersabar lagi. Ini yang berlagak bagai nak rak bila minta payment macam-macam alasan bagi. Tak boleh tahan kalau yang bagi cek tendang, kalau betul tak ada duit cakap je ler tak payah nak butar belit. Ni tidak selagi boleh pusing, dia pusing juga pastu bila dah kantoi ada hati lagi nak marah orang hehe...kesian kat click saya yang dapat klien macam ni..
Saya rasakan orang-orang macam ni dia ingat dia sorang yang ada akal agaknya. Cubalah jadi orang yang jujur dan merendah diri. Kalau terjadi apa-apa yang tak diingini kita pun akan cuba tolong selagi boleh walaupun ianya dah diluar bidang tugas. Yelah yang bekerja ni pun manusia juga, ada perasaan kalau orang baik dengan kita, kita pun senaglah nak buat baik tapi kalau dah asyik nak berlagak nasiblah, kena hari sabar kita layan tapi datang hari berangin rasa le sendiri...
Macam-macam kenangan yang saya dapat, ada yang kelakar, kesian dan menyakitkan hati pun ada. Terutama kalau berurusan dengan orang yang perasan bagus dan berlagak. Bila kita cakap elok-elok dia jawab dengan sinis. Bila kita marah dia kata tak professional, bila kita terangkan prosedur dia kata leceh, tak nak ikut. Tapi bila salah kata kita tak pandai buat kerja. Ish macam-macam ler…
Pendek kata susah nak dengar kita yang betul, nak puaskan hati semua orang ni bukan kerja mudah. Ada yang telefon hari ni, esok dah nak suruh settlekan…apa dia ingat kita buat kerja untuk dia sorang je ke? Hehe berkata dalam hati je ler kalau cakap betul-betulkan ada yang mengamuk pulak.
Saya sebenarnya tidak setuju dengan kata-kata “customer is always right”. Tak bermakna sebab dia klien kita maka jika dia buat salah pun kita kena kata betul. Kalau dah memang salah kita bagitahulah baik-baik yang dia salah. Cara memberitahu tu yang kena betul.
Paling menyampah dengan customer yang berlagak, kalau orang yang betul-betul kaya berlagak, kita minta payment terus je bayar kita boleh bersabar lagi. Ini yang berlagak bagai nak rak bila minta payment macam-macam alasan bagi. Tak boleh tahan kalau yang bagi cek tendang, kalau betul tak ada duit cakap je ler tak payah nak butar belit. Ni tidak selagi boleh pusing, dia pusing juga pastu bila dah kantoi ada hati lagi nak marah orang hehe...kesian kat click saya yang dapat klien macam ni..
Saya rasakan orang-orang macam ni dia ingat dia sorang yang ada akal agaknya. Cubalah jadi orang yang jujur dan merendah diri. Kalau terjadi apa-apa yang tak diingini kita pun akan cuba tolong selagi boleh walaupun ianya dah diluar bidang tugas. Yelah yang bekerja ni pun manusia juga, ada perasaan kalau orang baik dengan kita, kita pun senaglah nak buat baik tapi kalau dah asyik nak berlagak nasiblah, kena hari sabar kita layan tapi datang hari berangin rasa le sendiri...
No comments:
Post a Comment