Apr 30, 2009

Cerita saya dan Abah

Hari ini hari lahir abah yang ke-55…
Hari ini juga adalah hari terakhir abah bekerja…

Pagi tadi saya sempat bersms dengan abah. Sejak dulu kami sekeluarga tak pernah meluahkan perasaan dengan kata-kata. Jadi sms memudahkan kami menyatakan sesuatu yang sukar untuk dilafaz. Mungkin bukan cara kami sekeluarga sejak dari dulu, sebab tu kot saya susah nak beritahu perasaan saya pada orang kecuali pada Tek dan Kak Easy. Walaupun abah tak pernah "bersayang-sayang" dengan kami adik-beradik tapi kami tahu betapa dalamnya kasih sayang abah pada kami. Bukan ke setiap orang punya style dan cara tersendiri?.

Tapi sekarang abah dah terlalu jauh berbeza kalau nak dibandingkan dengan zaman kanak-kanak saya dulu. Saya agak trauma dengan sikap garang dan tegasnya sampaikan saya boleh cam bunyi derap kaki abah setiap kali abah datang kejutkan saya dan along untuk ke sekolah. Selalunya kalau ibu yang datang kejut saya dan along memang liat tapi bila dengar derap kaki abah je automatik jadi segar. Kenangan yang tak akan saya lupakan buat selama-lamanya.

Zaman dah berubah, sedikit demi sedikit saya belajar untuk meluah dan menunjukkan rasa sayang saya pada abah, ibu dan ahli keluarga lain. Orang selalu kata muka saya macam ibu tapi perangai saya lebih banyak mewarisi sikap abah. Jika dulu saya banyak bercerita dengan ibu tapi sekarang saya boleh melakukan benda yang sama dengan abah. Bercakap tentang kerja, tentang penyanyi kesukaan…Anuar Zain, tentang kawan-kawan saya dengan abah bukan lagi perkara pelik.

Saya pernah menulis sebuah sajak untuk abah. InsyaAllah saya akan kongsikan dengan kawan-kawan semua disini nanti. Tapi bukanlah sebuah sajak yang hebat cuma cetusan rasa yang datang dari hati.

Buat Abah tersayang,

Terima kasih atas segala-galanya, terlalu banyak yang telah abah lakukan untuk anak-anak abah. Saya berdoa dan berharap agar Allah memberi kesempatan kepada kami untuk memberi kesenangan, kebahagiaan dan dapat menjaga abah seperti mana abah telah menjaga kami selama ini. Semua anak-anak Abah sayangkan Abah cuma kami tak pandai nak luahkan.
Selamat Hari Lahir dan selamat berehat :)

No comments:

Post a Comment