Jul 10, 2009

Catatan Seorang Pelajar: Berkongsi Pengalaman Pn N

Kisah dia begini….(setelah dialih bahasa dan dipendekkan mengikut kefahaman sendiri)

Sewaktu belajar di oversea ada sekali Pn N telah tersalah melihat jadual final paper untuk satu subjek. Pn N ingatkan paper tu esok tapi tarikh sebenar ialah pada hari itu dan ketika dia sedar masa untuk menduduki paper tersebut telah pun tamat. Terpaksalah Pn N pergi berjumpa dengan Profnya, jika tidak dia perlu mengulang semula subjek tersebut.

Setelah Pn N menerangkan kepada Prof tersebut bagaimana perkara itu boleh terjadi, Prof Pn N bertanya kepadanya samaada dia ada membuat assignment yang diberi.

Ya” jawab Pn N

Haaaa tahu apa yang Prof tu cakap kat Pn N?

Jangan risau since you dah buat assignment, paper tadi I bagi you A. I trust you because you’re MUSLIM

Sewaktu mendengar ayat terakhir tu berderau darah saya. Begitu tinggi penghormatan yang diberi oleh seorang Prof kepada seorang penganut agama Islam. Tambahan pula Prof tersebut bukan seorang muslim.

Kenapa? Sebab kata Prof tersebut seorang MUSLIM tidak akan menipu, dia tahu ISLAM melarang umatnya bercakap bohong.

Kalaulah peristiwa itu berlaku sekarang, di sini adakah masih ada seseorang yang mempunyai keupayaan untuk bertindak seperti Prof itu tadi?

Jangan kata orang lain, tanya diri kita sendiri adakah kita mempunyai nilai TRUST yang sama terhadap saudara seagama kita sebegitu rupa? Bukan kerana kita KENAL peribadinya tapi HANYA kerana dia seorang MUSLIM. Mampukah kita?

Melihat senario sekarang alangkah ruginya kita bergaduh sesama sendiri, asyik mempertahankan parti masing-masing hingga membelakangkan “PARTI” yang lebih besar yang kesannya boleh menghilangkan nilai “TRUST” ini bukan sahaja dari non-muslim tapi dari saudara seagama sendiri.

Kita semua patut menoleh ke belakang, melihat sejenak segala yang telah kita lakukan samada ia telah memberikan kesan yang baik kepada agama suci KITA atau sebaliknya. Adakah kita mempraktikkan apa yang sebenar terkandung dalam Kitab Suci Al-Quran. Belum terlewat untuk membetulkan apa yang silap, masih ada masa untuk menguatkan “PARTI KITA” jika kita mencontohi tauladan yang ditunjukkan oleh pemimpin agung Rasulullah s.a.w . Baginda menganjurkan musyawarrah dan tidak pernah bercakap sesuatu yang menyakiti hati waima musuh baginda sendiri. Orang kata, lidah itu lebih tajam dari mata pedang. Bukankah begitu?

Pengajaran untuk diri sendiri:

Bukan senang untuk meletakkan TRUST pada tempat dan orang yang betul kerana mata kadang-kala boleh tertipu.

4 comments:

  1. susah la skang kak syila nak percaya orang 100% macma tuh..
    Disebabkan sesetengah orang yang menipu, nilai trust tu akan effect kst semua yang lain..
    ibarat kerana nila setitik rosak susu sebelanga..
    camtu la realiti sekarang..
    urmm,,,

    ReplyDelete
  2. Betul tu, susah sgt dah jumpa org yg jujur. Kbykan org skrg letakkan kepentingan diri lebih dari segala...

    ReplyDelete
  3. yo..kesinambungan dari jurnal amani utk tazkirah hari ini bersambung di sini. mari kita renung2kan.. ^_^

    ReplyDelete
  4. aku punya pendirian, orang percaya kepada kita, kita balas kepercayaan itu berkali ganda.

    ReplyDelete