Dec 1, 2009

Budak Ghemok Saya

Alhamdulillah, syukur kerana masih dipanjangkan umur untuk meraikan Hari Raya Korban bersama keluarga tersayang. Sangat seronok dapat pulang ke rumah sendiri.

Ijat sangat teruja melihat saya dan Billa tapi sempat mengomel dengan comel bila abg yeil dia yang sampai lebih awal terus tidur, tak sempat dia nak berborak.

"Kesiannnn Ijat!!!"…itulah ayat membodek dia :)

Plan awal nak hantar Putih pergi car wash tapi selepas melelapkan mata dan melayan budak ghemok rasa sangat malas nak keluar.

Sudahnya petang tu saya ajak budak ghemok basuh Putih, dengan happy Ijat sibuk tolong saya tapi sekejap je sebelum dia merajuk dengan abah.


Budak ghemok yang ringan tulang....
Abah simbah air terkena badan Ijat…marah benar dia, terus naik mandi konon air tu kotor haha Ijat…Ijat…

Ijat sekarang dah pandai…nak buat apa-apa mesti baca bismillah dulu, kalau dulu baca time nak makan jer lani nak buka pintu kereta, pakai seat belt, baca suratkhabar even pakai seluar pun dimulakan dengan bismillah.

Ijat good boy katanyer…budak besar yang over manja tapi itulah kesayangan keluarga.

Anak bongsu sorang ni kadang-kadang susah jugak nak dikawal bila dia “naik angin” cakap le gajah rimau pun (bak kata ibu) tak makan samannye.….

Selalu kalau dia mengamuk ibu biarkan aje…kalau dilayan lagi teruk. Kena tunggu dia cool down dulu pastu cari menda yang dia suka contohnye cakap pasal Upin Ipin ke untuk tarik perhatian dia.

Tapi paling cute tiap kali dia marah atau lawan ibu, dia sendiri akan datang minta maaf dengan ibu siap cium pipi lagi bila mood dia dah ok. Selalunya dia akan bad mood bila mengantuk sangat, jangan le cuba usik silap-silap kena tendang haha…

Satu yang saya respek dengan budak ghemok ni kalau dia nampak saya tidur dia tak akan kacau. Sebab tu kalau time saya malas nak layan dia, dengar suara dia nak masuk bilik saya akan pura-pura tidur.

Nanti dengarlah dia mengeluh “Ak La idooo aah…” then dia akan terjengket-jengket keluar sambil menutup pintu perlahan-lahan. Selalunya selepas tu saya yang akan rasa bersalah sebab tipu dia huhu….

Lagi satu saya suka sangat tanya dia belajar apa kat sekolah, nanti dia akan jawab cikgu ajar A B C D (tahan ar 2 tahun jawapan yg sama) tapi sekarang kalau tanya dia akan jawab “Ijat aja ete-etik (matematik)…” kalau dua tiga kali dia ulang tapi saya tak faham-faham jugak apa yang dia cakap dia akan merungut…”Uhhh alah ah!”



Keras bahu tengok lembu korban kena sembelih.....

Perkara yang dia paling suka muzik…kalau suruh menulis ke, mewarna ke, tak sampai 5 minit dia dah hilang. Tapi kalau menyanyi dia boleh ingat lirik lagu-lagu yang dia dengar, sampai lagu Anuar Zain pun dia leh cam (hehe saya le yang ajar), nasyid (Billa & Mila cikgunye) atau lagu-lagu yang dia dengar dengan Aril. So kalau dia dengar lagu-lagu tu keluar kat radio dia boleh bagitahu itu lagu favourite siapa.

Alat-alat muzik pun dia suka, leka le bermain...muka pun berseri jer :)

Ijat….Ak La indu Ijat!!!

Hope one day Ijat boleh baca apa yang saya tulis macam kanak-kanak normal lain. InsyaAllah :)

1 comment:

  1. kak syila.. termeremang bulu tengkok (tak lah banyak sgt bulu pn) baca ayat yang akhir..

    huhu..
    insyaAllah.. amin..

    kak syila kat utm? kak roza gitau.. ye ke?

    ReplyDelete