Mar 30, 2009

Biar tak kaya harta asal tak miskin berkasih sayang

Bukan tiba-tiba tetapi ada sesuatu yang membuatkan saya tertanya-tanya bagaimana seorang anak sanggup meninggalkan ayah yang terlantar sakit sendirian?

Tidak adakah rasa kasih atau kasihan dalam diri mereka terhadap ayah yang telah memberikan segala yang mereka ada hari ini?

Apakah alasan yang membenarkan pengabaian mereka?. Silap ayah yang tidak pandai mendidik atau salah anak yang lupa diri?

Pada yang telah kehilangan ayah untuk selama-lamanya, setiap saat yang pernah dilalui bersama akan dikenang untuk mengubati kerinduan. Tapi yang masih ada ayah pula boleh lupakan tanggungjawab sebagai anak tanpa rasa bersalah.

Setiap kali mendengar kisah insan yang telah kehilangan ayah, ia mengingatkan saya untuk bersyukur kerana masih diberi masa dan peluang bertemu dan menatap wajah lelaki yang paling saya sayangi. Walaupun abah sangat garang ketika saya kecil tapi saya tahu betapa dalamnya kasih sayang abah pada kami adik-beradik. Dulu saya tidak dapat mengecam wajah penuh kasih itu kerana terlindung dengan sikap serius dan garangnya.

Ya, seorang ayah mungkin tidak akan selalu memeluk dan mencium pipi kita setiap hari, mungkin juga dia tidak akan bergurau dan menghabiskan banyak masa bersama seperti mana yang dilakukan oleh seorang ibu. Tetapi dia akan sentiasa ada waktu kita memerlukan walaupun dengan rupa yang serius atau dengan jelingan mata yang menakutkan.

Mungkin juga kita akan dimarahi jika meminta sesuatu yang tak penting, tapi lambat laun ayah akan cuba dapatkan juga apa yang kita mahu walaupun kadang-kala kita terpaksa menunggu atau berkecil hati dahulu.

Kurangkah nilai kasih sayang jika ayah tidak banyak menghabiskan masa bersama biarpun kita tahu ketiadaanya adalah kerana mencari rezeki buat memenuhi keperluan hidup dan bekalan masa depan anak-anaknya. Setiap hari bekerja keras supaya anak-anak tidak lagi terpaksa menunggu untuk mendapat apa yang diinginkan. Seorang ayah sanggup mengorbankan keinginan sendiri demi memenuhi tanggungjawabnya sebagai ketua keluarga.

Saya masih tak dapat memahami pemikiran sesetengah orang yang sanggup meminggirkan ayah sendiri. Kalaulah ayah itu seorang yang tidak bertanggungjawab atau tidak pernah ambil peduli tentang keperluan hidup mereka, saya boleh faham. Tapi kalau ayah itu tentu-tentunya seorang ayah yang baik maka apakah yang membutakan mata hati mereka?

Masa depan bukanlah dalam pengetahuan kita, tetapi saya berharap kami adik-beradik tak akan menjadi anak-anak yang lupa tanggungjawab. Berilah mereka perhatian sebelum Allah tutup peluang kita mendengar suara dan menatap wajah mereka buat selama-lamanya. Dalam mengejar dunia kadang-kadang kita terlupa pada mereka yang selalu ada untuk kita. Sebelum terlambat dan menyesal di kemudian hari, manfaatkanlah sisa-sisa masa yang ada untuk menghargai satu-satunya ibu dan ayah kita. Tak mengapa kalau tak kaya harta asalkan tak miskin dalam berkasih sayang.

No comments:

Post a Comment