Mar 5, 2009

Kejutan Di Pagi Hari Khamis

Pagi tadi sedang Syila kelam-kabut bersiap untuk ke tempat kerja maklum le dah terlambat, Syila menerima sms dari housemate Syila mengkhabarkan ada kejadian bunuh diri berdekatan rumah kitorang. Berderau darah sekejap, terlintas dalam fikiran, akak ni betul-betul ke main-main.

Sepanjang perjalanan ke pejabat Syila berfikir dan membuat andaian sendiri, macam mana ada orang sanggup mengambil keputusan sebegitu rupa. Memang betul berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. Tetapi janganlah mengambil jalan mudah, fikirkanlah ibubapa dan keluarga. Dalam membesarkan kita banyak yang telah mereka tempuh, hari-hari sukar yang mungkin juga pernah membuatkan mereka berdepan dengan pilihan yang satu itu. Tetapi kewujudan kita sehingga ke hari ini membuktikan bahawa mereka tidak pernah berputus asa dengan kesusahan mereka.

Agaknya mereka yang sanggup melakukan perkara macam itu berpendapat dengan menamatkan riwayat mereka, maka segala kesengsaraan yang mereka alami juga akan berakhir. Pernahkah mereka terfikir tentang perasaan keluarga mereka? atau apakah yang akan terjadi jika segala masalah yang kononnya akan tamat itu menjadi beban kepada keluarga mereka pula? Bukankah itu tidak adil dan mementingkan diri sendiri namanya.

Bagi orang Islam yang membunuh diri kesengsaraan itu sebenarnya tidak akan tamat tetapi berganti dengan penderitaan dan kesakitan yang maha dahsyat kerana membunuh diri tergolong dalam dosa besar dan amat dilaknati Allah. Tempat mereka nanti adalah neraka jahannam dan Syila pernah membaca satu artikel yang menerangkan jikalau satu percikan api neraka yang sebesar lubang jarum jatuh ke bumi maka bumi ini akan hancur lebur. Jadi kalau ada yang pernah terfikir untuk membunuh diri, fikirkanlah adakah anda sanggup menghadapi penderitaan dunia yang sementara atau menanggung azab api neraka yang kekal selama-lamanya.

No comments:

Post a Comment