Sep 7, 2009

Macam-macam yang banyak macam

Situasi 1

Perlukah kita berbohong untuk menjaga hati orang?

Situasi 2

Salahkah kalau kita membelakangi orang yang kita sayang dalam membuat keputusan kerana tidak mahu mereka risau dan bimbang?

Situasi 3

Bila kita kata perlukan masa untuk berfikir, adakah itu cara terhormat untuk mengatakan “tidak”?

Situasi 4

Jika kita tidak dapat menerima sesuatu keputusan, kita perlu berterus-terang segera kerana meminta tempoh bererti memberikan harapan? Bagaimana jika dengan memberikan masa bererti kita telah mempertimbangkan dengan sewajarnya segala keputusan?.

Situasi 5

Adakah salah jika menyukai seseorang?. Kerana ada “suka” yang hanya akan tinggal “suka”, mengapa perlu komplekskan perasaan kerana “suka’.


Ada sesetengah perasaan yang “tidak boleh” diluahkan kerana penerimaan orang tidak akan sama dengan apa yang sebenarnya mahu disampaikan. Keterbukaan dalam menzahirkan perasaan kadang-kala boleh menyebabkan kekeliruan dan lebih teruk boleh menjadikan sesuatu hubungan menjadi tegang.

Jadi bila ingin meluahkan perasaan marah, benci, suka, selesa atau apa saja yang anda rasa di khalayak seeloknya carilah “perkataan” dan ayat yang dapat menyampaikan maksud anda dengan tepat. Kecuaian dan kesilapan yang tidak disengajakan juga boleh mengundang bala. Fahami khalayak anda bagaimana sebelum melahirkan apa yang anda rasai terhadap mereka. Tidak semua orang dapat menerima “ayat mudah/ringkas anda”. Jadi berhati-hatilah bila ingin berbicara.

4 comments:

  1. Ini masa bila punya hal nih? Hahah. Simpan lama betul?

    Ke ada cerita baru? Huhuh.

    ReplyDelete
  2. amANI, yang ni tak ada kaitan dgn mana2 cerita. Hehe cuma kesimpulan yg dibuat berdasarkan pembacaan & pemerhatian rambang sahaja. Cerita baru nanti dulu...tunggu matang sket haha

    ReplyDelete
  3. Salam...
    Tutur kata memang kena jaga kerana ia cermin hati penuturnya.

    ReplyDelete
  4. Betul tu Ummi...dgn memerhati orang di sekeliling juga kita boleh belajar & mengambil iktibar. Belajar dari kesilapan & pengalaman orang lain.

    ReplyDelete