Oct 24, 2009

Penutup Raya

Minggu terakhir raya saya menyertai geng @Lambaian ke majlis akikah anak kepada Fariz a.k.a Abong dan isteri. Mula-mula saya ingat nak cuba cari jalan sendiri tapi kemudian bertukar fikiran bila mengenangkan saya tak pernah sampai ke Kajang lagi. Pada mulanya Roza pun nak ikut sama tapi last minute tak jadi pulak.

Dan seperti selalunya tempat berkumpul adalah di Bangi. Saya sampai lewat sedikit dari masa yang dijanjikan itupun sebab tersalah budget time. Tersekat kat tol Sg Besi, itulah terlupa nak top up touch ‘n’ go. Padan muka!

Kitorang konvoi tiga buah kereta…seronok tapi berdebar gak…mula-mula follow keta Fakhrul pastu Azam lak lead then lepas dua kali pusing barulah jumpa rumah Abong. Tengok kat map macam complicated je jalannya tapi rupanya senang…yealah bila dah tahukan…

First time jumpa Kak Min yang sedang mengandungkan anak kedua, nampak makin berseri lak. Pasti baby yang bakal lahir nanti secomel kakaknya Nanur…katanya baby boy, wah lengkap sepasang le nanti yup!

Kak Easy, Adam, Aqil dan Ammar pun ada, jauh datang dari JB. Sangat suka melayan Ammar yang banyak cakap sekarang. Comel gile bila tengok dia bercakap dengan mulut kecil dia terkumat-kamit. Aqil pula agak senyap hari tu bila nak balik barulah tersenyum lebar. Tak sabar nak jumpa geng agaknya.


Hidangan hari tu memang best tapi tak dapat makan banyak sebab takut perut buat hal lagi. Bukan diet tapi sebelum subuh dah terkejar ke toilet, sampai ke tempat kenduri pun masih lagi rasa tak selesa.

Ada beberapa wajah yang macam kenal kat kenduri tu tapi tak berani nak tegur lagipun mood tak berapa baik hehe...baik jangan cara pasal memalukan diri sendiri pulak.

Usai makan kami masuk tengok baby Adam, sangat comel bila dia asyik sekali dengan mainan yang bergantungan kat kerusi sampai tak kisah pun dengan orang yang duduk mengelilinginya. Fokus betul!!

Annur sekeluarga sampai bila Adam, Kak Easy dan anak-anak dah nak bertolak ke Cheras tapi kami sempat bergambar beramai-ramai bersama Abong, isteri dan yang dirai baby Adam. Kesian kat baby bergambar kat tengah-tengah panas terik. Teruk betul uncle2 dan auntie2 ni kan, maklumlah kitorang hati muda haha…

Balik dari kenduri saya ke rumah Annur, niat untuk kenal rumah. Sebelum bertolak Annur sempat berbisik minta saya tolong “editkan” pencicah cucur udang. Tergelak juga sebab saya pun tak pernah buat pencicah sendiri macam mana nak “editkan” orang punya.

Kat rumah, ibu yang selalu buat dan kalau kat rumah sewa saya selalu makan cucur dengan sos cili Life je…hehe makan sorang tak payah nak beria sangatkan.

Tapi untuk tidak menghampakan permintaan adik sorang ni, saya cuba ingat cara ibu buat pencicah dia dulu. Selalu masa ibu ajar saya memasak sesuatu, ibu akan bagitahu kenapa kena tambah menda ni, kenapa yang tu kena banyak, yang ni kena sikit, so saya cuba gunakan logik untuk selesaikan masalah pencicah cucur udang Annur. Biar betul ni!!

Dengan dada berdebar-debar saya tambahkan gula untuk hilangkan rasa masam dan sos cili untuk neutralkan rasa manis, Betul ke?

Hasil akhir tak tahu jadi apa, rasa masam tadi dah kurang. Nak kata sedap tu tak gak, macam ada sesuatu yang tak cukup tapi dengan pengalaman memasak yang cetek ni memang tak tahu nak wat apa dah. Tawakal sajalah. Sorry Annur tak banyak boleh tolong.

Tapi salute juga dengan Annur walaupun mee kari tu pertama kali dimasak tapi rasanya dah sedap. Memang menjadi dan cucur udang juga. Air tangan seorang isteri dan ibu mesti ada specialnyakan.

Hampir jam 4.30 ptg barulah saya bertolak pulang, dah keluar tol Batu 9 Usop telefon tanya nak beraya ke rumah Annur. Alahai kesian dia…akak dah on the way balik!!! Rasa bersalah la pulak…

No comments:

Post a Comment