Oct 29, 2009

Bau dan Peristiwa

Pernah tak bila tercium sesuatu bau, terus buat anda teringatkan sesuatu? Tak kiralah peristiwa ke...menda ke....orang ke….apa ke....

Sebab dua hari lepas, masa tengah shopping kat kedai runcit saya terpandang Syampu Herbal Essences nampak menarik lalu saya ambil dan cuba hidu baunya. Macam magik sebaik saja bau itu menusuk hidung, terus saya teringatkan hari pertama saya di KMK, menangis ketika mandi di asrama Tun Teja.

Menangis bukan sebab terpaksa tinggal berjauhan dengan keluarga buat pertama kali tapi sebab terharu dengan apa yang abah dah buat untuk saya. Itulah syampu yang saya pakai masa menangis tu, selepas 11 tahun rupanya bau itu masih segar dalam ingatan walaupun saya sendiri telah lupa saya pernah gunakannya.

Oh ya, bau Parkson pun ada kenangan juga. Saat indah terserempak dengan Anuar Zain yang boleh buat saya senyum sorang-sorang macam orang gila kalau orang nampak!!!

Sebenarnya dah banyak kali peristiwa macam tu jadi tapi saya buat tak kisah je sebelum ni. Tapi hari tu saya terfikir agaknya berapa banyak bau yang telah melekat bersama peristiwa yang pernah berlaku pada saya? Nampaknya lain kali saya kena tulis dalam note book kecil saya bila menda macam tu jadi lagi.

Dan selepas itu saya boleh kira berapa banyak bau yang telah meng’kod’kan peristiwa yang pernah terjadi dalam hidup saya.

Mana tahu jugak kalau suatu hari ditakdirkan saya hilang ingatan, bolehlah famili dan kawan-kawan saya guna bau-bau itu untuk mengembalikan semula ingatan saya. Ceh…macam cerita Hindustan pulak!!!

Emm lagi satu, bau dalam Putih pun mengingatkan saya pada sesuatu. Tapi dengan berat hati bau itu telah saya gantikan. Sebab sesuatu itu kadang-kadang boleh kekal sebagai sesuatu kalau kita biar dia sebagai sesuatu sahaja.

Pening??

Maksudnya kalau kita tak nak sesuatu itu berubah jadi jangan ubah atau buat sesuatu yang boleh mengubahnya.

Betul tak?

Nasib baik saya cepat sedar kalau tak mungkin semuanya tak akan sama lagi….fuhhh selamat!!!

2 comments:

  1. Salam...
    Tak semua cerita kesudahannya sama. Ada happy ending ada yang sad ending coz that life is all about.

    ReplyDelete
  2. Salam,

    Betulx3...sbb tu klu sedih jgn over nanti nyesal, penat2 bersedih rupanya ada extra happy2 ending selepas itu. Sapa tahu...jadi bersederhanalah dalam apa pun. (ingatan utk diri sendiri)

    ReplyDelete