Oct 3, 2012

Aku & Jubah


Time nak balik dari office semalam tengah turun tangga terlintas dalam fikiran....
Esok nak share cerita pasal jubah le...
hahaha tetiba kan sebab semalam terlambat rembat saja jubah yang dah tergantung pakai pergi kerja.

Padahal jubah tu dah dipakai malam sebelumnya tetapi disebabkan pakai pergi dengar talk dalam bilik yang berhawa dingin jadi tak ada masalah bau kot hehe...rasa-rasalah.

Bukan apa boleh jimat air dan tenaga elektrik kalau kurangkan jumlah pakaian yang dibasuh. Bayangkan seminggu cuma sekali saja mesin basuh tu ber'jalan'. 2 minggu 3 kali 'jalan' sebab tambah basuh tuala, cadar, telekung dan selimut.
Penting tau amalkan kebersihan terutama selepas antibodi dah semakin berkurang ni.

Alamak panjang cerita lain pulak...

Sambung dengan niat asal...

Masa zaman muda-muda dulu...time sekolah rendah macam pelik je tengok orang perempuan pakai jubah. Masa tu tak ramai orang yang berpakaian begitu jadi siapa yang pakai tu memang akan nampak menonjollah.

Masuk sekolah menengah semacam ada satu mind set yang orang pakai jubah, tudung labuh ni orang alim. Kalau jumpa mesti rasa segan tapi tak ada le pulak bagi kesan pada diri nak ikut jejak langkah. Rasa tu hilang sebaik bayangan orang itu hilang.

Kemudian masuk kursus persediaan adalah kawan-kawan se'dorm' yang berjubah dan bertudung labuh. Oh rupanya dulu sekolah agama dan makin lama kenal mind set orang berjubah ini orang alim semakin hilang.
Mereka pun macam kita juga tiada yang luar biasa kecuali ilmu agama lebih sedikit dan kefahaman menutup aurat dengan sempurna yang membezakan.

Masuk universiti ada satu perasaan tak suka pada orang berjubah dan bertudung labuh ini sebab ada satu peristiwa yang menyebabkan saya rasa mereka ini juga bukan sempurna. Pada saya mereka ini sepatutnya mendekati dan berkawan dengan perempuan Islam yang tidak menutup aurat supaya dapat menarik mereka memahami Islam.Tetapi sebaliknya mereka memandang rendah dan hanya berkawan sesama mereka sahaja.
Bukan semua tetapi kebanyakan yang saya jumpa begitulah.

Saya mula mengenakan jubah selepas arwah mak cik saya meninggal dunia. Jubah-jubah peninggalan arwah itu adik saya bawa pulang ke rumah dan kami 3 beradik bergilir-gilir memakainya.

Entahlah barang orang memang semua rasa bestkan.

Itulah pertama kali saya rasa sangat selesa, entah kenapa masa itu rasa jubah itu sangat menyenangkan, sejuk walaupun berjalan ditengah panas.

Oh ya saya tak bertudung labuh cuma pakai tudung biasa saja, masih lagi memakai tudung pelbagai fesyen asalkan tidak nipis dan menutupi dada.

Sejak hari itu jubah pasti akan menadi pilihan saya ke mana-mana. Aim sekarang nak tambah koleksi jubah dalam almari, terutama jubah yang straight cut dengan kain tebal yang 'jatuh' ketika dipakai. Walaupun ditiup angin tak melekap pada tubuh.

Masa adik saya nak berkahwin tahun lepas atas kemurahan hati sahabatnya yang belajar di Mesir telah tolong belikan 6 pasang jubah hanya dengan RM150 sahaja!!! teruja....teruja....murahkan?

Sekarang bila dingatkan kitaran berpakaian dan berfesyen dalam hidup ini....saya bersyukur kerana kitaran itu telah membawa saya ke tahap ini.

Jubah hanyalah salah satu pilihan pakaian yang menepati ciri-ciri pakaian muslimah. Tetapi ia tidak menentukan baik buruk perangai dan akhlak pemakainya.

Namun seperti yang Tuan Guru Nik Abdul Aziz pernah katakan beliau memakai serban mengikut sunnah Rasulullah s.a.w dan dengan memakai serban itu dapat menimbulkan rasa malu untuk membuat perkara-perkara yang bertentangan dengan ajaran Islam.

Aku rasa perasaan yang sama timbul bila memakai jubah kerana segan pelambangan pakaian itu tidak sesuai dengan akhlak dan tingkahlaku si pemakainya.

Nak kata aku jadi lebih baik 100% tu tipulah, tetapi time aku pakai jubah tu rasa segan dan malu le nak bercakap kuat-kuat or nak buat aksi2 yang tidak sopan.
Betul sebab teringat pakai jubah tapi perangai ntah apa-apa buat malu saja.

Pakaian juga sebenarnya boleh menjadi penghalang kita dari berbuat sesuatu yang tidak kena dengan pelambangannya.

Semoga perubahan yang baik akan kekal & menjadi lebih baik setiap hari untuk kita semua.


No comments:

Post a Comment