Oct 10, 2012

Realiti memilih


Hidup ini realiti maka pilihan mesti berdasarkan realiti....

Realitinya kalau kita susah kita yang menanggungnya, tak ramai yang akan datang dengan gembira nak pikul beban kita kecuali orang yang sayang dan ambil berat pada kita.

Yang tak peduli tu pun bukan bermakna dia jahat tetapi sebab dia pun ada beban sendiri yang perlu dipikul dan ada orang lain yang lebih perlu diberi perhatian.

Jadi jangan mudah melatah menuduh orang tanpa usul periksa. Bersangka baik itu salah satu sifat yang terpuji.

Kita pergi ke skop lebih luas, pilihan yang paling hot sekarang adalah pilihanraya hehe...ok serius!

Walaupun dah didedahkan dengan 'dunia politik' sejak kecil tetapi aku lebih banyak belajar dari pemerhatian dan juga mendengar dari mereka-mereka yang paling aku percayai dalam dunia ini.

Jangan buat kesimpulan dulu, jika ditambahkan faktor-faktor salah faham, maklumat tidak tepat, kesilapan komunikasi dan lain-lain atas kelemahan manusia maka boleh jadi segala pemerhatian dan apa yang aku dengar itu ada kemungkinan bukan 100% benar.

Jika nampak dua orang bergaduh tetapi tidak nampak mereka berbaik, pastinya aku akan cakap mereka bergaduh. Kalau dengar orang cakap mereka dah berbaik mesti ada rasa ragu-ragu nak percaya sebabnya aku nampak tahap pergaduhan mereka dan tak nampak mereka berbaik. 

Masa itu kita akan ikut pemikiran dan pengalaman untuk menentukan adakah logik jika mereka berbaik semula dan pada aku ini adalah normal sebabnya manusia memang lebih mudah percaya dengan apa yang mereka lihat dari dengar. 

Memang sukar hendak membuat pilihan terutama jika kita tidak mempunyai banyak pengetahuan tentang pilihan yang ada.

Bukan lagi rahsia bahawa media utama di Malaysia ini memang berat-sebelah. Nasib baik zaman sekarang maklumat dihujung jari jadi kena pandai-pandai cari dan tapis maklumat. 

Macam mana nak tapis itu bergantung kepada kebijaksanaan sendiri le kan...

Masa mula-mula mengundi dulu memang sesuka hati je pilih...teringat lagi time tu konon adil bagi sorang satu haha...

kemudian bila dah terbuka minda mula memahami tanggungjawab memilih pemimpin mengikut pandangan Islam maka mula buat satu keputusan. 

Islam ada guideline ciri-ciri pemimpin yang baik, adil dan bertanggungjawab. 
Jadi tugas kita sekarang adalah memahami tuntutan tersebut dan buat penilaian, pemimpin yang mana paling banyak memenuhi ciri-ciri yang dinyatakan. 

Apa ciri-cirinya? haaa pergi cari sendiri ya jangan asyik nak kena suap jer haha...

Aku rasa paling utama bukan parti mana tapi ketua parti mana, sebab kepala ini yang penting. 

Kalau kepala pening apa kerja pun tak jadi. Walaupun hati semangat nak kerja tapi kepala pening kalau kerja siap pun mungkin tak sebagus ketika kepala tak pening kan...

Ada juga aku dengar cakap-cakap...dekat Malaysia ini tak ada pemimpin yang betul-betul mencontohi Rasulullah s.a.w. susahlah....

Pada aku cakap-cakap sebegitu tidak memberi manfaat sebab ia tak menyelesaikan masalah pun. 

Kalau tak ada yang betul-betul maka pilihlah yang mana paling dekat dengan yang betul-betul tu....

Teringat pula dekat ex-Dean aku, peluang 2 tahun bekerja dibawah beliau aku paling kagum dengan cara fikir dan ketenangan beliau dalam menghadapi masalah. 

Apa yang penting cari jalan untuk selesaikan masalah bukan cari salah siapa tapi pada masa yang sama masih mampu mendengar keluhan orang-orang bawahannya dengan tenang. Aku rasa itu moral support yang bagus. 

Pemimpin yang baik & bertanggungjawab akan sentiasa dikenang dan didoakan yang baik-baik untuk mereka.

Ok, secara mudah kesimpulannya buatlah pilihan berdasarkan sumber dan penilaian yang tepat. Bukan sekadar dengar cakap-cakap orang saja....

Eh eh jap emm tapi kan bukan pemimpin je yang kena mencontohi Rasulullah s.a.w tapi semua umat Islam pun perlu contohi keperibadian baginda jugakan??

Just ingatkan kot lupa....asyik tuding jari kat orang lupa pandang diri sendiri....

No comments:

Post a Comment