Oct 1, 2012

Tanpa kefahaman...bukan sahabat yang baik


Saya ingat saya dah jadi seorang sahabat yang baik...
dengan....

Cuba menjaga maruah & perasaan mereka...
Cuba menegur kesilapan mereka selembutnya...
Cuba tak berkecil hati bila mereka berkasar...
Cuba berada bersama mereka disaat susah dan senang...
Cuba memahami setiap cerita hidup mereka...
dan tidak lupakan mereka dalam setiap tadahan doa....

Namun semua itu belum cukup untuk saya dan mereka...

Ya Allah...sungguh besar dosaku pada mereka
Sesungguhnya aku tidak mengetahui
Kejahilan ini menutupi kebenaran
Berikanlah aku kemudahan dalam memahami ayat-ayat-Mu
Agar tidak aku bebankan kejahilan ini ke atas mereka

Maafkan saya sahabat
Rupanya saya juga silap
Melaksanakan perintah Allah
dan meninggalkan segala larangan-Nya
Adalah wajib pada yang telah menerima Islam
Tanpa pengecualian
Tiada istilah belum sampai seru...
Kita perlu berusaha mencari Petunjuk...
kerana dengan mencari dan berusaha itu...
Akan memudahkan hidayah datang kepada kita...
InsyaAllah....

Ingatlah sebelum kita menutup mata...
Perintah Allah mesti dilaksana walaupun terpaksa!

Ya Allah...
Ampunilah dosa-dosaku dan sahabat-sahabatku.
kerana mengikut tanpa mengerti...
mendengar tanpa memahami...

No comments:

Post a Comment